Hoppa till innehåll

Orimlighetsrapporten v 42

Efter ännu en förhållandevis orimlig vecka är det dags att katalogisera samtiden igen. Orimlighetsrapporten vecka 42 är klar. (Det var den förresten redan igår men då stod Cafés server under vatten eller nåt.) ORIMLIGAST VECKA 42 5) Peak event-Sverige. Begriper att det här känns alldeles rimligt för vissa av er men jag är patologiskt känslig … Continued

orimligt

Efter ännu en förhållandevis orimlig vecka är det dags att katalogisera samtiden igen. Orimlighetsrapporten vecka 42 är klar. (Det var den förresten redan igår men då stod Cafés server under vatten eller nåt.)

ORIMLIGAST VECKA 42

5) Peak event-Sverige. Begriper att det här känns alldeles rimligt för vissa av er men jag är patologiskt känslig för konferenskultur och *ballongbombas med innovationsord* känns inte ens verklighetstroget. Det är Solsidan. Det är Happy Socks-Sverige. Sverige behöver entreprenörsandan, men kulturen som gror i dess skugga måste isoleras.

@mikaeldamberg ballong-lovebombas med innovationsord på #chefsdagen pic.twitter.com/IXy7rt19uU

— Chef (@tidningenchef) 13 oktober 2015

4) Banken. De fyra storbankerna väntas öka sin vinst från 81 miljarder 2014 till 85 miljarder 2015. Efter skatt. Det är ungefär dubbelt så mycket som UNHCR:s budget för att hantera flyktingkrisen i världen. Om du är arg nu, vänta tills räntan stiger och bankerna drar med sig den där orimliga marginalen upp, den som de dikade ur i lågräntelandskapet och nu lärt sig leva med.

3) Jenny Sonesson. Människan som i en av sommarens orimligaste ledartexter oroade sig över vad turisterna ska tänka när de ser tiggare på Sveriges gator provkör ett etablerat ”rasistiskt äggkonto på Twitter”-argument i migrationsdebatten. En efterfestkompatibel nivå som tidigare gett oss klassiker som (berusade ungmoderaters) ”popvänstern är såna hycklare, de tjänar ju pengar själva!” eller (berusade ungsocialisters) ”arbetare som röstar höger är klassförrädare!”.  

Alla som bor i BR i innerstaden och försvarar nuvarande #migpol bör flytta med sina barn till de mest utsatta förorterna. Walk the talk! — Jenny Sonesson (@JennySonesson) 14 oktober 2015

2) Självrekryterande paneler.

panel

1) SD:s kravbild. Omedelbart efter att SVT direktsänt en 20 minuter lång presskonferens med Sverigedemokraterna om Sverigedemokraternas nya reklamkampanj(!) säger Sverigedemokraternas Richard Jomshof (i den uppföljande direktsändningen i SVT) att public service ljuger, förvrider, hemlighåller och inte låter sanningens ambassadörer komma tills tals. Frågan är när SVT – som tycks helt oförmöget att hantera flyktingfrågor utan att bjuda in sverigedemokrater (trots att de kan så lite och aldrig har något nytt att tillföra) – ska begripa att SD inte är nöjda förrän Jimmie Åkesson är julvärd.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.